تنیس

پینگ پنگ
ژانویه 7, 2019
ووشو
ژانویه 8, 2019

تنیس

تنیس ورزشی است که به افزایش استقامت و قدرت عضلات شناخته می‌شود، همینطور به هزینه‌ زیاد و گران. اکثر مردم تصور می‌کنند که ورزش تنیس فقط برای اقشار خاص جامعه است و اکثریت نمی‌توانند هزینه‌های آن را پرداخت کنند. ( به گزارش خبرگزاری مهر در پاییز ۹۵، هزینه یک ساعت اجاره زمین تنیس در ورزشگاه‌ها کمتر از ۲۰ هزار تومان است.) بیایید از تصوری که از هزینه‌های این ورزش داریم بگذریم و ببینیم که این ورزش چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که توجه محققان و پزشکان را به خود جلب کرده‌است.

فواید ورزش تنیس را می‌توان به دو دسته‌ی فواید فیزیکی و فواید ذهنی/روانشناسی تقسیم کرد. در ادامه به طور خلاصه، چهار فایده تنیس برای جسم و چهار فایده تنیس برای ذهن را آورده‌ایم.

1) تنیس و مصرف کالری

با تنیس بازی کردن هم ورزش هوازی انجام می‌دهید هم ناهوازی. فعالیت‌های هوازی باعث مصرف کالری و باعث خوش‌اندامی شما می‌شود. فعالیت‌های بی‌هوازی، حرکت‌های ناگهانی‌ای که در تنیس وجود دارد، باعث می‌شود که اکسیژن به طور بهتری در ماهیچه‌ها مصرف شود.

2) تنیس و تقویت عضلات

از قلب تا ماهیچه‌های پا و دست همگی در ورزش تنیس تقویت می‌شوند. برای هر حرکت ناگهانی، راه افتادن و ایستادن، عضلات پای شما تقویت می‌شوند. کنترل کردن ضربه‌ی توپ با راکت نیاز به عضلات تقویت شده بازو دارد.

3) تنیس و چابکی

با ورزش تنیس شما می توانید تعادل، چابکی، هماهنگی دست و چشم و زمان واکنش خود را بهبود ببخشید. شما باید بتوانید سرعت توپ را تخمین بزنید و بفهمید دقیقا در چه لحظه‌ای ضربه را به توپ وارد کنید. مهارت پیدا کردن در این زمان بندی، باعث افزایش هماهنگی بین چشم و دست می‌شود.

4) تنیس و افزایش عمر مفید

محققان و پزشکان در سرتاسر جهان معتقدند که تنیس یکی از سالم‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در آن شرکت کنید، فوایدی مانند قوی کردن عضلات سالها به عمر شما اضافه خواهد کرد. از طرفی فعالیتی که مغز شما در طی بازی انجام می‌دهد باعث می‌شود ارتباطات جدید در اعصاب شما شکل گیرد و عمر رشد مغز را افزایش می‌دهد.

5) تنیس و زندگی شادابتر

تنیس زندگی شما را شادتر خواهد کرد. زمانی که شما تنیس بازی می‌کنید، برخلاف ورزش‌هایی که در باشگاه انجام می‌شوند، ذهن و بدن شما همزمان درگیر خواهند شد. فواید روحی و رفتاری زیادی در بازیکنان تنیس دیده می‌شود. بازیکنان تنیس اعتماد به نفس زیادی دارند، کمتر دچار استرس می‌شوند و اجتماعی هستند.

6) تنیس و ذهن

تنیس نیاز به هوشیاری و تفکر تاکتیکی و قدرت‌ِ حل مسئله دارد. شواهد نشان می‌دهد که فعالیت‌های ذهنی به هنگام بازی کردن، ممکن است ارتباطات جدیدی بین اعصاب برقرار کند و مغز شما را تقویت کند.

7) تنیس و درسِ زندگی

تنیس به شما درسِ زندگی می‌آموزد.علاوه بر مهارت‌های ورزشی، اخلاق حرفه‌ای، مسئولیت‌پذیری، پذیرش اشتباه و نظم می‌آموزد. به شما می‌آموزد چطور رقابتِ سالم کنید و پیروز شوید. با فشارها و مشکلات پیش‌رو مقابله کنید. پیگیری مداوم ورزش تنیس باعث ایجاد عادت‌های سالم زیستن می‌شود.

8) تنیس و تفریح خانوادگی

مهم نیست چه سنی دارید و چه مقدار توانایی دارید، سطح آمادگی جسمانی شما چقدر است و چه مدت است که تنیس بازی می‌کنید؛ پس از گذارندن مراحل مقدماتی و یادگرفتن نکات ابتدایی می‌توانید یک زمین تنیس اجاره کنید و با خانواده تنیس بازی کنید. مهم نیست که در چه سنی هستید، با کمی تلاش شما هم می توانید از ورزش تنیس را شروع کنید و همراه فرزندتان بازی کنید.

tennis-2

فواید ورزش تنیس برای بدن انسان

فواید ورزش تنیس برای بدن انسان، سوزاندن چربی های بدن، افزایش هماهنگی چشم، دست و جذب ویتامین D از جمله فواید ورزش تنیس هستند.

تنیس ورزشی راکتی است که انجام آن می‌تواند به افزایش قدرت و استقامت عضلات کمک کند. این ورزش به صورت سینگل (بین دو نفر) و دوبل (بین دو تیم دو نفره) انجام می‌شود.

ورزش تنیس فواید مختلفی دارد که پنج فایده اصلی آن عبارتند از:

1– تنیس به شما کمک می‌کند تا چربی‌های بدن را بسوزانید. در هر 45 دقیقه تمرین تنیس حدود 600 کالری سوزانده می‌شود. تنیس کارایی قلبی – عروقی بدن را افزایش می‌دهد زیرا در این ورزش اعضای بدن تحرک زیادی دارند.

2- تنیس شامل حرکات کوتاه مدت و شدید است. در این ورزش فرد حرکات شدیدی انجام می‌دهد و در میان آنها استراحت‌های چند ثانیه‌ای دارد. این نوع حرکات به ماهیچه‌ها اکسیژن رسانی کافی را انجام می‌دهد و به افزایش انرژی و استقامت کمک می‌کند.

3- تنیس ورزش جانبی خوبی برای ورزشکاران حرفه‌ای در دیگر رشته‌هاست. این ورزش شامل تمامی حرکاتی است که در ورزش‌های دیگر وجود دارند.

4- حرکات در ورزش تنیس به یادگیری مهارت‌های حرکتی و افزایش هماهنگی چشم و دست کمک می‌کند.

5- تنیس بیشتر در فضای باز انجام می‌شود. انجام تنیس در زمین‌های سر باز باعث گرفتن ویتامین D از آفتاب می‌شود. به علاوه شرکت در باشگاه‌های تنیس باعث برقراری ارتباط و شناخت افراد جدید می‌شود. تنیس را می‌توان در تمام سنین انجام داد. بنابراین هیچ وقت برای شروع تنیس دیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *